Sådan træner du bedst med kettlebells

kettlebells

Når du styrketræner, har afgørende betydning for din succes, at du anvender vægte og træningsudstyr i henhold til dit fysiske udgangspunkt. Det handler først og fremmest om at vælge vægte, som passer til dit niveau i forhold til styrke. Er du for ambitiøs og vælger tungere vægte, end du fysisk er i stand til at træne med, risikerer du at pådrage dig omfattende overbelastningsskader.

Herunder finder du svar på, hvordan du træner mest optimalt med kettlebells.

Hvad er kettlebells, og hvad kan de bruges til?

Kettlebells er en særlig type styrketræningsredskab, som har et markant håndtag for oven. Du finder dem i mange varianter i forhold til materiale. De kan fås i neopren, støbejern, vinyl, og de findes som competition udgaver.

Vægtene har været brugt af atleter i mange århundreder og blev oprindeligt anvendt af det russiske militær. Træningsredskabet er særlig udbredt i crossfit sammenhæng. Du kan lave full body workout med vægtene. Det betyder, at du med en eller flere vægte kan træne alle store muskelgrupper på din krop.

Vægtene findes til ethvert niveau. Du kan finde de populære redskaber fra 2kg og op til både 30kg og 35kg pr. styk. Det er afgørende for din sikkerhed og for dit træningsudbytte, at du vælger en model, som passer til dit niveau.

Vælg vægte, som passer til dit styrkeniveau

Er du nybegynder til styrketræning, skal du vælge vægt som hellere er for let fremfor for tung. Det er vigtigt, at du kan udføre repetitioner med dine kettlebells. Den rette vægt for dig er dén, som du kan udføre mellem 6-12 repetitioner med.

Hvis du kun kan udføre 5 eller færre gentagelser, er den pågældende vægt for tung for dig. Kan du derimod uden anstrengelser udføre mere end 13 gentagelser, træner du med en for let vægt.

Det handler om at finde de vægte, som giver dig tilpas modstand og fysiske udfordringer.

Den store fordel ved kettlebells er, at de kan købes som både enkeltvise modeller samt som sæt. Hvis du allerede kender dit trænings- og styrkeniveau, kan du med fordel vælge din vægte i sæt. Her får du ekstra vægte, som du kan tage i brug i takt med, at du øger din udholdenhed og muskelstyrke.

Er det første gang, du skal i gang med styrketræning, kan de løse kettlebells være den bedste måde at træne på. Her kan du skabe dig erfaringer med den pågældende vægt og finde ud af, om udgaven og modstanden er optimal for dig.

Læg træningsprogram med variationsøvelser

Den bedste måde at styrketræne på afhænger af at bruge de rette redskaber samt lægge et personligt træningsprogram. Når du vil have det bedste udbytte med din træning, skal du tilrettelægge et træningsprogram, som har varierende øvelser. Der findes masser af effektive kettlebell øvelser.

Du skal variere imellem øvelserne, så du både træner skuldre, arme, ben og mave. Dette giver dig den bedste fullbody workout.

Udfør hver øvelse i cirka 1-1,5 minut (afhængig af om du er erfaren eller nybegynder), og hold 30 sekunders pause, før du påbegynder ny øvelse.

Anbefalet til dig

Om skribenten Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.