Arbejde: Skab et godt miljø som selvstændig

Skab nogle gode rammer for dig og din virksomhed. Først og fremmest handler det om at have styr på de basale ting, såsom kontormiljø, der skaber trivsel og arbejdsglæde – dernæst et godt miljø hvor man motiverer hinanden imellem til at yde sit maksimale i løbet af sin arbejdsdag. Er du selvstændig og har en lille virksomhed, kan du måske nikke genkendende til dette indlægs personlige budskab. Læs med.  Personligt iværksætter perspektiv  Personligt sidder jeg selv i et kontorfællesskab ved Kolding. Dette motiverer mig i mit daglige, idet det er muligt at spare og netværke med nogle forskellige virksomheder. Dette er noget jeg prioriterer højt, eftersom jeg har erfaret at det har været utrolig sundt for vores forretning, at andres syn på virksomhedsdrift  er utrolig gavnligt i forhold til vækst og udvikling. Når man er selvstændig, og stadig opererer under det som jeg vil betegne som en iværksættervirksomhed, vil man opleve at have mange forskellige kasketter på. Der er et hav af opgaver, også de opgaver som du nødvendigvis ikke er bedst til, men de skal alligevel løses, da ingen andre vil gøre dem for dig. Du kan umuligt blive 100-meter løber i det hele, men dét at have en kendskabsgrad inden for flere aspekter inden for virksomhedsdrift, er en nødvendighed hvis man vil drive forretning. Det tager tid, og det kræver hårdt arbejde, men som selvstændig er det ikke et spørgsmål om man vil, men rettere at skulle… hvis det er en livsstil man ønsker vel og mærke. Udover at sidde i et dejligt kontorfællesskab, hvor miljøet er produktivt og inspirerende, gør jeg også en del i at komme ud og møde nye mennesker, og bruge  dette som en ny arbejdsstation. Sidder du i det samme miljø 60 timer i ugen, har jeg personligt erfaret en dalende effektivitet. Det er svært at være topmotiveret, hvis man som menneske skal lave det samme dag ind og dag ud. Variation og nye indtryk kræver tid og prioritering, og det har for mig været en nødvendighed. En god øvelse er at lære at lytte til sig når man oplever en mindsket effektivitet i sit daglige. Ligeledes opstille de forskellige arbejdsopgaver ud fra en prioriteret liste, med de arbejdsopgaver man bedst kan lide øverst. De opgaver som er nederst på listen, kan man eksempelvis ændre en smule på, sådan de bliver en smule mere interessant. Det kaldes også for selvmotivation. Dette lærte jeg af på et foredrag om arbejdsglæde med Torben Wiese, som i øvrigt er super dygtig og inspirerende. Husk at gøre din hverdag interessant.

Anbefalet til dig

Om skribenten Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *