Hvorfor man har brug for en vedligeholdelsesplan?

vedligeholdelsesplan

En vedligeholdelsesplan er et værktøj, som f.eks. andelsboligforeninger og ejerforeninger med fordel kan få udarbejdet. Den tager udgangspunkt i en gennemgang af ejendommens tilstand og fortæller, hvad der skal laves af forbedringer og vedligeholdelse inden for de næste 10 år. Se et eksempel på en vedligeholdelsesplan.

Dette bør du have styr på

Ved at have en plan, er det nemmere for bestyrelsen at sætte penge af løbende og undgå økonomiske overraskelser, der er dyre for ejendommens ejere og andelshavere.

Mange bestyrelser vælger, at få lavet vedligeholdelsesplanen af et rådgivende ingeniørfirma og den bør indeholde en tilstandsrapport, en prioriteret rækkefølge af opgaver, et budget, rapportering og evaluering af planen.

Planen bør løbende evalueres, så uopdagede problemer bliver opdaget i tide og inkluderet i vedligeholdelsesplanen. Et skybrud eller en storm kan medføre mange uforudsete problemer og ekstra omkostninger, som kan koste mange penge, hvis de ikke bliver med det samme.

Mange nye købere især i nyere andelsforeninger vil spørge efter ejendommens vedligeholdelsesplan for at sikre sig at der ikke kommer uforudsete huslejestigninger inden for den nærmeste periode. Samtidig får en ny andelshaver eller ejer, også en bedre indsigt i ejendommens stand og fremtidige projekter, der kan være til gene og de måske ønsker at undgå.

Husk en fast driftsplan

En fast driftsplan er med til at sikre, at i får udbedret begyndende akutte problemer, før de går hen og bliver alvorlige og en større omkostning for foreningen. En inspektion hver 5 år vil sikre jer, at det er muligt at justere jeres vedligeholdelsesplan og sikre jer, at der er penge nok til ad hoc-opgaver inden de bliver til et økonomisk problem. På den måde vil ejendommen og dens beboere spare mange penge.

Husk at få lavet en tilstandsrapport

Når i skal have lavet en vedligeholdelsesplan, er det vigtigt først at få lavet en tilstandsrapport. En tilstandsrapport er en grundig gennemgang af ejendommen og bør indeholde hvad der er af fejl og mangler, hvad der skal laves her og nu og hvad der eks. kan vente til et senere tidspunkt. Det giver mulighed for at planlægge store opgaver i god tid og starte med at spare op til projekterne. En god tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan, bør også afspejle bestyrelsens fremtidsplaner for ejendommen. Et eksempel kan være et nyt tag. Ved at planlægge i god tid, kan en bestyrelse samtidig overveje om det er muligt at lave ekstra lejligheder på loftet. Salget af et par ekstra lejligheder eller en lejeindtægt, kan være med til at finansierer det nye tag.

Husk at få ejendommen gennemgået hver 5 år som minimum.

Minimum 3 tilbud på vedligeholdelsesplan

Når bestyrelsen har besluttet sig for at få lavet en vedligeholdelsesplan anbefales det at få et tilbud fra mindst 3 virksomheder. Derved mindsker i muligheden for enten at få et tilbud der på papiret nok er billigt men ikke indeholder alt det en vedligeholdelsesplan bør indeholde af oplysninger. Det samme gør sig gældende med de dyre tilbud. Der muligvis nok indeholder en god gennemarbejdet plan, men til en for høj pris.

Anbefalet til dig

Om skribenten Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.